Урок розвитку зв'язного мовлення
(4 клас)
Тема. Розвиток зв'язного мовлення. Складання казки на основі власного досвіду.
Мета. Продовжити роботу із вдосконалення навичок складання казки, вміння правильно й точно висловлювати свої думки. Розвивати спостережливість, образне мислення та уяву. Виховувати любов до казок.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: малюнки листків, осені, сюжетні малюнки та емблеми для об'єднання дітей у групи, листки з дерев, асоціативний «кущ» осені, дерево для вправи «очікування», аудіо запис музики.
Хід уроку.
І. Оголошення теми уроку
Діти, я дуже щаслива працювати з вами. Сьогодні у нас урок розвитку зв'язного мовлення. Ми будемо складати казку.
- Наш урок - це урок творчості, натхненності, добра і радості.
1. Пропоную ознайомитися із тими завданнями, які чекають
на нас сьогодні.
Читаємо з дошки:
- Вправа «очікування»
- Поетична стежина
- «Дощ» компліментів листочкам
- Колективна робота над складанням початку казки
- Фізкультхвилинка
- Робота в групах
- Презентація роботи у великій групі (класі)
- Підсумок
2. Створення асоціативного «куща» (тема «Осінь»).
Погляньте на нього. А тепер виберіть із нього найкрасивіше,
найяскравіше явище природи, яке відрізняє осінь від інших пір
року. (Падолист, листопад).
- Що це за явище таке?
-1-
- Коли це найчастіше буває? (У жовтні)
- Так, у жовтні, тому ще з давніх-давен цей місяць називають золотоцвіт.
3. Діти, послухайте казку чому місяць має таку назву.
Казка «Листонепад»
Місяць листопад любив дивитися, як люди милуються осіннім падолистом, прислухаються до його пісні, збирають букети жовтого листя. Він дуже пишався цим. Коли діти ставали під кленом, чи берізкою, щоб на них падав золотий осінній дощ, Листопад нашіптував їм: «Це я, Листопад, дарую вам оцю красу».
Із кожним роком Листопад пишався дедалі більше і більше, аж доки одного разу не подумав: «А чого це я маю дарувати їм оцю красу? Це ж я струшую їм золото, а вони хвалять осінь. І чарівницею називають, і красунею. А про мене хтось хоч раз сказав: Листопад-красень?! Ніхто й ніколи...»
З тими думками полетів він до злого чарівника, попросив він у нього кріпильної води і побризкав нею всі дерева. І сталося небувале - жоден жовтий листочок ні з липи, ні з берези, ні з клена не впав на землю.
Дивувалися люди, що то за осінь така, що нема листопаду.
А Листопад ходив поміж них і кричав:
-Я є! Я ось!
Та його ніхто не чув і не бачив.
Зрозумів Листопад, що сам собі нашкодив. Почав бігати від одного дерева до другого і струшувати листя з них. Та марно -жоден листочок не впав на землю.
- Листя не падає! - кричали діти. - У нас місяць Листонепад! Усі тридцять своїх днів блукав Листопад по землі і всюди чув:
- Листонепад, Листонепад, Листонепад... Нове ім'я йому зовсім не подобалося.
Добре що прийшла зима. А там весна, літо минуло. Знову настала осінь.
Першого свого дня Листопад боязко підійшов до клена і спробував здмухнути листочок із гілки. І диво - листочок відірвався. Листопад дмухнув на нього дужче, і листочок упав дівчинці на волосся.
-2-
- Ти моя красунечко із золотим листочком! - сказала її мама.
- Це мені Листопад подарував, - усміхнулася дівчинка. Почув те Листонепад - та як застрибає, як закружляє від
радощів, засипаючи всіх довкола золотим дощем осіннього листя.
З тих пір він не шкодує дарувати людям красу - обтрушує всі до одного: і жовті, й коричневі, й червоні листочки з дерев. Бо він -Листопад.
- Діти, чи сподобалась вам казка? А як ще називають місяць
листопад?
Давні назви листопада: братчини, ворота зими, грудкотрус, листопадень, напівзимник, падолист.
Місяць листопад завітав до нашого класу. Від цього тут святково та врочисто.
II. Вправа « Очікування»
Діти говорять слова-очікування, прикріплюють до дерева чи на землю листок. Починають зі слів: « Я очікую від уроку...»
III. Поетична стежина
- Звучить мінорна музика Р. Шумана, П. Чайковського (на вибір)
- Прослухайте уважно вірші і скажіть, якими прикметниками змальована осінь. (Читання віршів підготовленими дітьми.)
- Діти добирають слова в риму у вірші про осінь.
Чаклунка осінь - ніби та царівна, Красива, сонячна, ЧАРІВНА.
Весела, радісна, багата В садочку яблуня КРИСЛАТА
Осіннє листячко летить
І під ногами ШУРХОТИТЬ
А колір листя розмаїтий,
Теплом і сонечком ЗІГРІТИЙ.
-З-
Бо осінь просто пречудова,
Щодня на осені ОБНОВА!
Поглянь, яка вона красива !
В повітрі павутинка СИВА...
IV. «Дощ» компліментів листочкам
Сьогодні осінній лист - поважний гість у нашому класі. Він такий гарний. (Демонструю малюнки, фотографії пейзажів осені). Я хочу, щоб на всі листочки полився «дощ» компліментів. - Скажіть, які листочки, на що схожі, як летять?
Словничок
Читаємо записи з дошки: золотий дощ, ніби сльози, ніби парашути, червонясте, килимок, тканий так майстерно, схожі на яскравих метеликів, пурхає, миготить, майорить, наче полум'я горить, падають, як зорі, злітають, кружляють.
- Вдячні листочки вам за такі чудові компліменти . І кожен із них заслуговує, щоб стати головним героєм казки.
- А який же герой без імені?! Давайте виберемо йому ім'я.
- Як назвемо казку? (Діти пропонують варіанти назв:
Мандрівка Барвика, Мандри Грайлика).
V. Колективна робота над складанням початку казки
- Як здебільшого розпочинаються казки?
- Отже, яке перше речення запишемо? ( На високому гіллі жив-був Гірай лик)
- Як йому жилося влітку? ( Добре йому жилося навесні та влітку)
- Це ми записали зачин. Тепер розпочнемо писати основну частину.
- То яка пора року спричинила зміни в природі? ( Непомітно підкралась золотокоса чарівниця)
- Що сталося з листочками? (Листочки зграйками та поодинці почали облітати з дерева. Скоро Грай лик залишився сам на дереві)
- Що він вирішив зробити? (Вирішив він піти у мандри)
- Це ми написали один абзац основної частини. Треба
продовжити казку. Але ж самому сумно подорожувати. Прай лик
запрошує і вас, діти, допомогти йому знайти друзів, які б також
стали героями казки, продовженням основної частини.
-4-
Фізкультхвилинка
Діти імітують під музику рухи листочка, який падає, шукають свою групу за емблемою.
- Знайшли друзів листочку й собі? Тепер ви будете разом працювати у групі. Тож давайте згадаємо правила роботи в групі, оберіть лідера, каліграфа, секунданта.
VI. Робота в групах
Кожній групі пропонується назва казки та опорні слова.
Складання казки, запис її каліграфом на листках.______
І група |
II група |
III група |
«Листочок із їжачком» |
«Листочок із каштанчиком» |
«Листочок із другом» |
Побачив їжачка, миттю стрибнув, поспішав у кубельце, розстелив на ліжку, ніжну колискову, міцно заснули, подарує матінці-землі, ще родючішою стала |
Побачив каштан, один моргає карим оком, мелодію вітру, міцні обійми, розповів про життя-буття, міцно заснули, проросте, стане добривом матінці-землі |
3 вітерцем і маленьким товаришем, запрошення в гості, струмочок жебонить, стали човником, миттю попливли, швидка течія річки, на берег, міцним сном, стануть добривом матінці-землі |
VII. Презентація роботи у групі
1. Зразок закінчення казки групи «Листочок із їжачком».
Раптом під деревом він побачив їжачка. Грайлик миттю
стрибнув з дерева йому на спину. їжачок поспішав у своє кубельце. Там він розстелив листочок на своєму ліжку. Під ніжну колискову вітру вони разом міцно заснули.
Навесні подарує себе листочок матінці-землі, щоб ще родючішою вона стала.
2. Зразок закінчення казки групи « Листочок із каштанчиком».
Та ось побачив Грайлик на землі каштани. Один моргав
йомукарим оком. У повільному танку під ніжну мелодію вітру
5
опустився Грайлик до нього. Міцно обійняв каштанчик. Розповів про своє життя-буття. Разом вони заснули міцним сном.
Навесні каштанчик проросте, а листочок стане добривом матінці-землі.
3. Зразок закінчення казки групи «Листочок із другом».
Разом із вітерцем і маленьким товаришем опустилися вони на землю. Раптом чують мандрівники запрошення в гості. Прислухались - аж то струмочок жебонить. С тали друзі човниками і попливли. Швидка течія викинула друзів на берег. Листочки міцно заснули під ніжну мелодію вітру. А навесні вони стануть добривом матінці-землі.
VIII. Підсумок
- Мені дуже сподобалось, як ви працювали. Молодці!
- Скажіть, а чи справдились ваші очікування?
- Мої очікування справдились, бо ви вчились висловлювати свої думки точно й красиво, а ваше мовлення збагатилось образними словами і словосполученнями
IX. Домашнє завдання
Записати казку в зошити, тоді ви отримаєте за цю роботу оцінку. А сьогодні я вас оцінюю словесно.
- Закресліть у цьому рядку шість літер таким чином, щоб
літери які залишаються ( без зміни своєї послідовності), складали б
добре знайоме слово
ШМОІСЛТЬОДЛІТЦЕІР
- Діти, ви всі старались? А хто трішки лінувався!
-Я дякую вам за роботу. Урок творчості завершується. А пролетів він, як мить. Це була коротка мить творчості...
Від миті творчості - до віку творчості я всім бажаю вам пройти!
-6-