Неділя
29.09.2024
11:18
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт вчителя початкових класів Мочичук Оксани Яківни
Головна Реєстрація Вхід
Урок позакласного читання »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Урок-реклама

 

 Тема:   Види словників

 

Мета: закріпити та розширити знання, отримані на попередньому уро­ці; ознайомитися з видами словників; визначити значення словників кожно­го виду; довести, що словники належать до довідкових видань.

Обладнання:  довідкові видання — словники.

 

 

Епіграф:

«Ну що б, здавалося, слова.

Слова та голос — більш нічого.

А серце б'ється — ожива,

Як їх почує!.. Знать, од Бога

І голос той і ті слова

Ідуть меж люди!» (І. Шевченко.)

Хід заняття

(З метою виявлення рівня засвоєння теліп «Перші словники» на початку уроку проводиться фронтальне опитування учнів.)

 

Бібліотекар. Перед тим, як розпочати вивчення нової теми, я пропоную перевірити знання, отримані на попередньому занятті. Отже, дайте відпо­віді на запитання:

  • Що таке «словник»?
  • Чи можна читати словник як художню книжку?
  • Чи є в ньому головні персонажі, сюжет твору?
  • Чому словник має й іншу назву — довідкове видання?
  • Які довідки можна отримати за допомогою словника?
  • 3 якими словниками ви знайомі?
  • Що полегшує пошук потрібного слова?

Як раніше називали словники?

Отже, словник — довідкове видання, в якому зібрано різні слова. За­лежно від виду словника, ми знаходимо довідку, як правильно писати сло­ва (орфографічний), що слово означає (тлумачний), з якої мови запозичене слово (словник іншомовних слів), як перекласти на іншу мову (двомовні словники). Для збагачення свого мовлення необхідні словники синонімів, епітетів тощо.

А на сьогоднішньому уроці ми розглянемо, на які види (або групи) моле­на поділити словники і які словники входять до кожного виду.

(Бібліотекар оголошує тему та мету уроку.)

Усі словники умовно можна поділити на чотири види:

 

 

1. Енциклопедичні словники. Вони найбільші за обсягом. Можуть бути однотомні (складаються з однієї книги) та багатотомні (двох або біль­ше книг).

«УСЕ» — універсальний словник-енциклопедія. Зібрані слова з усіх сфер науки та культури, з усіх предметів, які вивчаються в шкільних програмах: математичні означення, тваринний, рослинний світ, біографічні довідки, слова з астрономії, комп'ютерної техніки...

 «Енциклопедичний словник юного глядача» — для всіх, хто цікавиться розвитком театру, естради, кіно, телебачення. З цього словника можна ді­знатися про професії, пов'язані з цими видами мистецтва, як організувати театральний гурток або гурток кінолюбителів.

Словник гарно проілюстрований. На сторінках цього довідкового ви­дання ви зустрінетеся зі знайомими незнайомцями (багатьма акторами, ар­тистами естради, яких ви бачили в кіно і по телебаченню, але нічого про них не знаєте). Отож, звертайтеся до цього словника!

«Український енциклопедичний словник». Тут зібрано матеріал з іс­торії нашої країни, природних умов, досягнень у галузях економіки, науки тощо, про видатних представників культури, мистецтва, політичних діячів... Але не тільки. На сторінках можна знайти відомості і про інші країни світу. Словник налічує понад 3 700 іллюстрацій та карт.

2. Мовні словники

Ви вже знайомі з орфографічними та тлумачними словниками, які на­лежать до мовних словників.

Отже, назвіть основне призначення орфографічного словника.

(Допомогти правильно писати слова.)

З кожним роком ви дорослішаєте, збільшується кількість предметів, а отже, і кількість слів, які збагачують вашу мову. Потрібно намагатися бути грамотною людиною. І тут на допомогу приходять орфографічні слов­ники. Спочатку малі за обсягом, а згодом усе більші й більші. Давайте по­рівняємо:

,   Головащук,  СІ.   Орфографічний  словник   [Текст]   :   5—11-й   кл. / С. І. Головащук. — К: Освіта, 1994.

 Орфографічний словник української мови [Текст] / уклад.: СІ. Голова­щук, М.М. Пешак, В.М. Русанівський, О.О. Тараненко. — К.: Довіра, 1994.

Впадає у вічі обсяг другого словника, у якому

120 000 слів!

Яка багата наша мова! І кожне слово потребує правильного написання. Тож учіться не тільки пізнавати нові слова, а й грамотно писати!

«Новіш тлумачний словник української мови»

Буває, що слово відоме давно,

А знає не кожен, що значить воно.

І тут у пригоді стає визначник

Скарбів наших мовних — тлумачний словник. (Ц.Білоус.)

Робота над створенням тлумачного словника української мови має "довгу історію, яка охоплює чотириста років. Відлік її треба починати з 1596 року. Тлумачний словник пояснює значення того чи іншого слова.

«Новий тлумачний словник української мови» — багатотомний, склада­ється з 4-х томів. Описано значення 42 тис. слів. Знати українську мову без словника неможливо. Тому цей словник буде супроводжувати вас протягом усього навчання.

«Великий тлумачний словник сучасної української мови»— містить 170 тис. слів та словосполучень. Його було задумано 15 років тому як однотомний універсальний довідник з української мови. Але за час роботи над словником обсяг його поступово збільшувався. До словника увійшли слова, які вживаються в українській літературній мові протягом останнього десятиліття.

Новим для тлумачних словників є введення в деякі статті енциклопе­дичних довідок.

Словник є популярним загальнодоступним виданням, розрахованим на широкий загал читачів: учнів, студентів, викладачів української мови та всіх, хто вивчає українську мову і послуговується нею у повсякденному житті.

«Словник іншомовних слів» — основна мета такого словника — дати стисле тлумачення слів іншомовного походження. Словник містить близько 23 тис. слів. Він стане у пригоді всім, хто намагається збагнути красу укра­їнської мови в лексичному багатстві, здатності створювати нові значення слова і відроджувати старі,

3. Загальномовні, або перекладні словники

Найбільш розповсюджені двомовні перекладні словники (російсько-ан­глійський, українсько-польський, українсько-російський тощо).

Ви вже вивчаєте іноземну мову — англійську. І допоможе вам у навчанні перекладний словник.

4.Тематичні, або спеціальні словники

Це довідкові видання, у яких зібрано слова з певної тематики або які об'єднують у собі декілька тем. Тематика цих словників різна: про вулкани, про тваринний та рослинний світ, біографічні (про художників, математи­ків, письменників), географічні дані тощо.

Для вашого віку у фонді довідкових видань представлено словник: Прищепа, К. С, Лук'яненко, В. Г. Тематичний словник школяра [Текст]. / К. С. Прищепа, В. Г. Лук'яненко. — К.: Форум, 2001. — 336 с. Це перший те­матичний словник в Україні для учнів молодшого і середнього шкільного віку. Книга об'єднує всі теми, які вивчаються у тюлі; історія, краєзнавство, народо­знавство, природа, мовознавство, мистецтвознавство, спорт, побут тощо.

Словник містить понад 2000 тис. слів, які згруповано у 87 тем.

Значення слів пояснюється за допомогою текстових ілюстрацій та ма­люнків. Цей словник допоможе правильно написати, вимовити слово, роз­тлумачить його, дасть переклад російською мовою. У цьому словнику мож­на прочитати вірші, загадки, акровірші, скоромовки, лічилки, прислів'я та приказки, де є згадуване слово.

Усі теми розташовані за алфавітом, слова всередині кожної теми також подано в алфавітному порядку. Книжка містить алфавітний показжчик, за яким легко можна знайди потрібне слово — достатньо добре знати алфа­віт. Номер сторінки поруч зі словом прискорить пошук. Перелік тем зібра­них слів ти відшукаєш за змістом. Цим словником моясуть користуватися не тільки учні, а й учителі, батьки...

 

Отже, тематичні словники служать збагаченню словникового запасу, розвитку мовлення, розширенню знань з різних предметів, формуванню вмінь аналізувати, порівнювати, узагальнювати, розподіляти. Вони вчать правильно користуватися довідковою літературою, оволодівати навичками, потрібними для роботи з будь-яким словником.

Таким чином, на сьогоднішньому уроці ми розглянули різні види слов­ників. З метою закріплення нового матеріалу давайте проведемо невеличке опитування:

  • Скільки видів словників ми розглянули на уроці?
  • Назвіть види словників,
  • Порівняйте енциклопедичні словники з тематичними..
  • Порівняйте загальномовні словники з мовними.

• Який словник із прорекламованих на уроці зацікавив найбільше
і чому?

  • Визначте призначення кожного виду словників.
  • Якщо б ви були авторами, на яку тему могли б скласти словник і чому?
  • Чому словники в загальному фонді бібліотеки стоять окремо?
  • Чому словники належать до довідкових видань?
  • За яким основним принципом групуються слова у словнику? (Діти відповідають на запитання.)

 

Бібліотекар. Отже, потрібно вчитися користуватися словниками різних видів, щоб черпати з них корисну і потрібну інформацію. Робота зі словни­ками допомагає удосконалювати знання з рідної мови.

Домашнє завдання: переглянути словники в довідково-бібліографічно­му фонді бібліотеки, домашніх бібліотечках, бібліотеках міста; прорекла-мувати словник, який зацікавив найбільше, але не той, про який говорив бібліотекар (назва, до якого виду належить, розташування матеріалу, ілю­страції), пояснити свій вибір.

 

 

 

 

 

Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples