Неділя
29.09.2024
11:25
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт вчителя початкових класів Мочичук Оксани Яківни
Головна Реєстрація Вхід
Урок розвитку зв'язного мовлення »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Урок розвитку зв'язного мовлення

4 клас

Тема: Опис картини О.К.Саврасова « Граки прилетіли»

Мета: Познайомити учнів з творчістю художника, з історією створення картини, формувати вміння будувати текст-опис, учити дітей розуміти основну думку художнього полотна, поповнити словник учнів новими словами, формувати вміння підбирати синоніми, антоніми, удосконалювати вміння аналізувати художнє полотно за поданим планом.

Обладнання: Репродукція картини О.К.Саврасова «Граки прилетіли», запис плану на таблиці, картки, словничок.

Хід уроку

I. Організація учнів до уроку

II.  Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні ми будемо робити опис картини відомого російського художника Олексія Кіндратовича Саврасова. Ви познайомитесь із значенням багатьох нових слів, навчитесь відрізняти відтінки кольорів, використовувати їх у мовленні.

III.   Підготовча робота

1. Мовчазний розгляд репродукції

Ось перед вами репродукція картини О.К. Саврасова «Граки прилетіли». Уважно розгляньте її, визначте, що зображено на передньому та задньому плані картини, який її колорит.

2. Вступна бесіда

О.К.Саврасов (1830 - 1897) був одним з основоположників російського пейзажного живопису. В 1850 році він закінчив училище >т і опису, творення і архітектури, отримав звання художник .. В 1871 році художник, створює одну з кращих своїх робіт «Граки прилетіли». Коли дивишся на картину здається, що вона була написана з натури. Але це не так, картина з'явилася в наслідок результату довгої роботи художника над ескізом.

-1-

 

 

 

А відбувалося це так. В 1871 році Саврасов виїхав в місто Кострому на Волгу. Завжди йому було до душі це старовинне російське місто. Тихо тут після Москви, і так легко, так вільно дихається. Глибокий сніг ще лежав на всіх вулицях. Розшукавши на базарі знайомого мужика, він зручніше примостився на санках, підклав під голову ящик з фарбами і поїхав у село - назустріч весні, природі.

Художник зічяв кімнатку в сільському будинку. Але перші дні, навіть тижні робота ніяк не клеїлася. Саврасов довго стояв біля вікна, дивився на убогі, занесені снігом хати, на стару кам'яну церкву, на похмуре небо і голі берези з чорними кублами, і ніщо не чіпало в цьому пейзажі серця художника. Він надягав чоботи, довго ходив по дорозі, придивлявся, прислухався, але весну не відчував.

А весна прийшла, як приходить завжди, - несподівано, відразу. Одного разу вранці розбудили художника невгомонні пташині крики. Він глянув у віконце і розсміявся: за вікном голубіло небо. Саврасов навстіж розкрив вікно. Різкий холод увірвався в кімнату, але худо, пік не помічав нічого. Ось воно! Почалося! Боязкий промінь сонця проклав по снігах голубі тіні, сніг став рихлим, пористим, немов вата, маленькими дзеркальцями заблищали перші калюжки. Але головне - птахи! З тріумфуючим пронизливим криком, зграями і поодинці, вони кружляли в прозорому весняному повітрі. Сумовиті чорні гнізда ожили: навкруги них клопотали що прилетіли із-за моря довгождані гості.

Схопивши палітру, так і не зачинивши вікна, художник став пристроюватися на підвіконні зі своєю роботою.

- Граки прилетіли! Граки прилетіли! - наспівував він, накидаючи на полотні дерева, почорнілі хати, маленьку церкву. Вчора ще все навкруги було сумним і похмурим, а зараз... Прийшла весна!

Картину " Граки прилетіли " показали на 1-й пересувній виставці, і її зустріли із захопленням. Від неї немов віяло пробудженням природи. Павло Третьяков зразу ж придбав полотно художника для своєї галереї. Учень Саврасова І. Левітан писав: " Яка простота! Але за цією простотою ви відчуваєте м'яку добру душу художника, якому все це дорого і близько" . Крамськой І. Н. пояснив, чому картина виявилася краща за всі інші: у інших

 

 

                                             2

 

 

 

 

художників теж є дерева, вода і навіть повітря, але не більше " а душа є тільки в "Граках".

3. Бесіда за картиною

  • Яка пора року зображена на картині? Чому ви так вирішили?
  • Що зображено в центрі картини? (Декілька білокорих беріз) Опишіть ці дерева.
  • Де знаходяться грачині гнізда? (На голих гілках дерев)
  • Про що турбуються птахи, повернувшись з далеких країв? (Відновлюють, лагодять гнізда, приносячи для цього різні гілочки)
  • Що зображено на задньому плані? Як виглядає церква?
  • Зверніть увагу на паркан, з чого він зроблений?
  • В яких кольорах написав художник картину? (В холодних. Біло-голубий поєднується з сірувато-коричневим)

 

  • Як виглядає небо? ( Де-не-де помітні яскраво-блакитні весняні смужки неба)
  • Чи світить сонце? (Так, день сонячний, бо його рожево-червоні відблиски грають на стінах дзвіниці)
  • Що ви відчуваєте, дивлячись на картину? (Легенький вітерець, запах талого снігу, свіжість весняного повітря, тепло весняного сонечка)

 

  • Який настрій картини? Як художникові вдалося це передати?
  • Який образ головний на картині? (Весняна природа, гнізда граків, весна, граки)

- Спробуйте описати граків, які вони?
Діти працюють з картками антонімів.

Картка № 1

Мирні - забіякуваті, радісні - сумні, спокійні - галасливі, галасливі - смирні, спокійні - метушливі, щасливі - сумні, безтурботні -працелюбні.

Підбираючи слова з картки, учні характеризують граків, записують словосполучення .

А зараз знайдіть в картці № 2 слова, які не підходять до змісту картини, замініть ці слова антонімами.

 

 

 

                                                                                  3

 

 

Картка № 2

 Тане посвітлівший сніг. Стрункі дерева ніби нахилилися від тяжкості грачиних гнізд. Небо вкрите голубими хмарами. Чиста вода стікає в ставок.

4. Аналіз плану твору

Зверніть увагу на запропонований план твору. Пригадайте, які структурні елементи твору повинні відобразити його пункти.

План

  1. О.К.Саврасов - російський художник-пейзажист.
  2. Краса ранньої весни на полотні «Граки прилетіли».

 

  1. Пробудження весни.
  2. Граки - головні герої картини.
  3. Змалювання сільської околиці на задньому плані картини.
  4. Кольорова гама пейзажу.

III.  Моє сприйняття картини.

5. Зразок опису

«Ось перед нами репродукція картини О.К.Саврасова «Граки прилетіли». Художник на цьому полотні створив картину ранньої весни. Вишикувались вряд білокорі берізки. На їх голих гілках безліч грачиних гнізд, навколо яких порядкують самі господарі цього пташиного поселення, оглушуючи околиці безперервним гомоном. Художник прописав кожну гілочку не тільки на дереві, але й на снігу, з якою любов'ю показав він на передньому плані грака на снігу з гілочкою у дзьобі. Це все не залишає глядача байдужим.

На задньому плані картини, за дерев'яним парканом, серед звичайних сільських будинків, підноситься дзвіниця старої церкви. А далі, аж до лісу, вузькою стрічкою розкинулись поля. Вони вже побуріли від снігу, який вже почав танути.

Прозоре весняне свіже повітря відчувається і в високих ніжно-голубих хмарах, і в неяскравому світлі сонця, і в холодних синіх тінях від берізок на розталому снігові. Легкий весняний вітерець ледь відхиляє димок, що в'ється з димаря низької хатини. Де-не-де між хмарами проглядає яскраво-голубе весняне небо.

 

                                                   4

 

 

Художник використав в картині кольорову гаму, яка поєднує сіро-коричневі тони з біло-блакитними.

Мені ця картина подобається своєю свіжістю і радістю, бо провіщає прихід весни.

6.    Складання    усних    творів    з    елементами    редагування

(Заслуховуються твори двох-трьох учнів)

IV.  Самостійна робота учнів

Учні пишуть твір за установленим планом та поданим словничком.

Словничок : рання весна, білокорі берізки, грачині гнізда, пташине поселення, безперервний гомін, дерев'яний паркан, стара церква, вузька стрічка, ніжно-блакитні хмари, синювата смужка лісу, легкий вітерець, низькі хатини, кольорова гама, сіро-коричневі тони, біло-блакитні, свіжа і радісна.

V.  Заслуховування дитячих творів. Редагування

Декілька учнів читають свої твори . Вчитель вказує на недоліки у роботі, виправляє помилки.

VI.  Підсумок уроку

Мені дуже сподобалось, як ви працювали. Молодці!

VII.  Домашнє завдання

Підготуватись до наступного уроку розвитку зв'язного мовлення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            5

 

План

І.О.К.Саерасое -російськийхудожник-пейзажист. 2.Краса раньої весни на полотні " Граки прилетіли".

  • Білокорі берези дочекались своїх друзів.
  • Змалювання сільської околиці на задйьому плані картини.
  • Кольорова гама пейзажу.

3. Свіжість і радість - основний мотив картини О.К. Саврасова.

Словничок: рання весна, білокорі берізки, грачині гнізда, пташине поселення, безперервний гомін, дерев яний паркан, стара церква, вузька, стрічка, поля, сніг, побурів, прозоре повітря, ніжно-блакитні хмари, синювата смужка лісу, виблискує ставок, бубнявіють бруньки, легкий вітерець, низькі хатини, кольорова гама, сіро-коричневі тони, біло-блакитні, свіжа і радісна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Словничок

Весна  прийшла,  прилетіла,  припливла,   наближається. Вітряна, чарівна, різнобарвна, прохолодна, сонячна.

Сонце яскраве, лагідне, ласкаве, тепле, весняне.

Річка розлилася, пробігає, шарудить, дзюрчить, хлюпає, співає, дзвенить, булькотить.

Лід (замерзла вода); (товстий) крига, (перший) шерех, ясинець, припай, сало.

Сніг тане, сіріє.

Попелястий,    почорнілий,   рябий,    темний,    печальний,

пригнічений.

Небо блакитне, ясне, привітне, безмежне, бездонне.

Дерева стоять голі, почався сокорух.

Побачив грака - весну зустрічай! Березень весну починає, а зиму завершує. Проліски і під сніжники розкривають пелюстки на хорошу погоду, закривають на негоду.

 

Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples